law

law

  • ۰
  • ۰

دفینه‌های کشف‌ شده باارزش در طول تاریخ، معمولاً معروف به اشیای زیرخاکی هستند.گنج

در زمان قدیم افراد سکه‎ها و اشیای با ارزش خود را در زیر زمین برای جلوگیری از سرقت پنهان می‌کردند، در بعضی مواقع مرگ این افراد یا فراموش کردن محل دفن آن بر اثر تغییرات جغرافیایی باعث می‌شد که دفینه‎ها در همان زیر خاک باقی بمانند.

باستان شناسان به مجموع سکه ها و اشیای با ارزش که در قدیم زیر زمین دفن شده باشند، دفینه  و در اصطلاح عام به آن گنج می‌گویند.

به عبارت دیگر به اشیاء قیمتی و ارزشمندی مانند طلا و نقره که به منظور محافظت از بلایای طبیعی، جنگ‌ها و دزدان و راهزنان، در جاهایی مانند زیر خاک، داخل دیوارها،در پای درختان، چاه‌ها و قنات‌ها مدفون شده است دفینه یا گنج می‌گویند.

گنج

این گنجینه‌ها ممکن است بعد از زمانی طولانی توسط جویندگان طلا، باستان‌شناسان، یا افراد معمولی به طور اتفاقی پیدا شوند که در اکثر موارد  ارزش مالی بسیار زیادی دارند و در صورت نداشتن قیمت، از نظر  تاریخی بسیار باارزش هستند.

دفینه‌های کشف‌ شده‎ی نفیس و ارزشمند توسط جویندگان گنج یا انسان‎ها در طول تاریخ، معمولاً معروف به اشیای زیرخاکی هستند. خیلی از  افراد با کنجکاوی درجست‎وجوی این زیر خاکی‌ها، مکان‎های مختلف را می‎گردند. گاهی هم این زیرخاکی‎ها بر حسب اتفاق یا تصادفی پیدا می‎شوند.

گنج

دفینه در قانون:

طبق قانون و برای جلوگیری از اتلاف زیر خاکی‎های با ارزش و تاریخی و جلوگیری از خروج آن‎ها از کشور، هرگونه حفاری، خرید و فروش، تخریب، دستکاری و نقل و انتقال میراث فرهنگی و آثار باستانی، به موجب مواد قانون مجازات اسلامی، جرم است و پیگرد کیفری دارد.

به گزارش مجله دلتا، طبق قانون، دفینه‌ای که مالک آن معلوم نباشد از آنِ کسی است که آن را پیداکرده است‌ و اگر کسی در ملک دیگری دفینه‌ای را پیدا کند، باید به مالک آن اطلاع دهد و اگر مالک زمین مدعی مالکیت آن شد، با اثبات این امر به او تعلق خواهد گرفت.

همچنین بخوانید:

شهادت دروغ در دادگاه ؛ مجازات آن را بدانید 

هنگام تنظیم سند رسمی ملک به این موارد توجه کنید 

چه کسانی می توانند از دولت بیمه بیکاری بگیرند؟ 

سرقت فقط برداشتن مال دیگران به طور پنهانی نیست! 

برای گرفتن مهریه چه مراحل قانونی باید طی شود؟ 

  • ۹۸/۰۴/۳۰
  • elham maraghi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی