law

law

  • ۰
  • ۰

بر اساس قانون جدید مهریه، هیچ کس به‌دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه، زندانی نمی‌شود.قانون جدید مهریه

مهریه به عنوان یکی از حقوق مالی زن در ازدواج است و زن حق  دارد که هر زمان بخواهد مهریه را مطالبه کرده و مرد مکلف به پرداخت آن است.

به گزارش مجله دلتا، ولی اکثر مردان توانایی مالی برای پرداخت مهریه را ندارند یا در مواردی، از پرداخت مهریه سرباز می‌زنند، اما قانون در خصوص مطالبه مهریه  سکوت نکرده و به صراحت از حق زن حمایت می‌کند.

قانون جدید مهریه

پایان زندان برای مهریه:

بر اساس قانون جدید، گرفتن حکم جلب و زندان برای مرد، فقط تا میزان ۱۱۰ سکه بهار آزادی (یا مبلغی معادل آن) ممکن است و مهریه بیش از ۱۱۰ سکه برای مرد زندان نخواهد داشت.

به تعبیر دیگر؛ پرداخت نکردن مهریه زن به میزان ۱۱۰ سکه، موجب می‎شود که برای مرد حکم جلب و زندان صادر شود، اما عدم پرداخت مهریه بیش از ۱۱۰ سکه، حکم جلب و زندان را در پی ندارد.

اگر مرد دارایی داشته باشد، از او گرفته می‌شود و زن باید اموال و دارایی مرد را به دادگاه اعلام کند تا وصول مهریه صورت پذیرد.

قانون جدید مهریه

بنابراین، قانون جدید تصریح کرده است که هیچ کس به‌ دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه زندانی نمی‌شود.

ناتوانی مالی در پرداخت مهریه:

در بسیاری از موارد و به دلیل نداشتن توانایی مالی مرد برای پرداخت مهریه، دادگاه رای به حبس مرد می‌دهد. در این موارد، قانون به منظور حل این مشکل و احقاق حق زن برای دریافت مهریه؛ امکان تقسیط مهریه را مقرر داشته است.

بر اساس قانون جدید مهریه، حتی اگر مرد به دلیل پرداخت نکردن مهریه به زندان محکوم شود، با اثبات نا توانی مالی در دادگاه، حکم  زندان برای وی صادر نخواهد شد و پرداخت مهریه برای او تقسیط می‌شود.

اگر فرد واقعاً توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، راه‌حل قانونی برای وی قسط‌بندی بدهی تا زمان پرداخت کامل است.‌ به این نحو که مرد با تقدیم دادخواست اعسار(ناتوانی مالی) از پرداخت مهریه؛ از دادگاه تقاضای تقسیط مهریه می‌کند و دادگاه نیز با توجه به شرایط مهریه،  به تعیین تقسیط مهریه اقدام خواهد کرد.

طبق قانون جدید مهریه، در مواردی که پس از پذیرش دادخواست اعسار و درخواست تقسیط مهریه؛ مرد از پرداخت پیش‎قسط و اقساط مهریه خودداری کند، حکم جلب وی صادر شده و محکومیت زندان در انتظارش خواهد بود.

همچنین بخوانید:

پدر ضامن پرداخت مهریه پسر است ؟ 

شهادت دروغ در دادگاه ؛ مجازات آن را بدانید 

هنگام تنظیم سند رسمی ملک به این موارد توجه کنید 

مستاجران بخوانند، صاحبخانه ها بدانند! 

اگر دسته چک خود را گم کردیم، چه کنیم؟ 

  • ۹۸/۰۴/۲۵
  • elham maraghi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی